Posty

Polecany post

Hobbit, czyli tam i z powrotem — test czytania ze zrozumieniem z kluczem odpowiedzi

Obraz
Czytanie ze zrozumieniem to podróż, w której tekst staje się przewodnikiem po myślach, uczuciach i obrazach ukrytych w wyobraźni. Właśnie dlatego stworzyłam zestaw oparty na fragmencie literackim powieści „Hobbit, czyli tam i z powrotem”. Ten materiał nie jest zwykłym sprawdzianem. To zaproszenie do refleksji, interpretacji i twórczego myślenia. Zestaw składa się z 18 starannie opracowanych zadań, które prowadzą ucznia od prostych pytań zamkniętych po głębokie wypowiedzi własne. Uczeń nie tylko rozpoznaje fakty, ale też opisuje nastrój postaci, tworzy zaproszenia w imieniu bohaterów, analizuje frazeologizmy i pisownię. Dzięki temu rozwija nie tylko kompetencje językowe, ale też emocjonalne i społeczne. Zadania są różnorodne: uporządkowanie wydarzeń, wybór poprawnych odpowiedzi, pytania o znaczenie wyrażeń, zadania twórcze i ilustracyjne. Szczególną wartość mają ćwiczenia, które łączą tekst z obrazem. Uczniowie uczą się czytać mimikę, postawę i otoczenie, a następnie opisywać nastrój wy...

Między słowami i ciszą, czyli niesamowite rozmowy do kreatywnej pracy z uczniem

Obraz
Polecam materiał do pracy nad opowiadaniem twórczym, edukacją emocjonalną i kulturą rozmowy. Nieustannie szukam sposobów, by słowo miało duszę, a zadania literackie stawały się przestrzenią do refleksji, zabawy i wzruszenia. Przygotowałam zestaw materiałów, który zawiera 24 dialogi, tyle samo ilustracji i tytułów. To materiał, który powstał z potrzeby rozwijania kreatywności młodych ludzi.  Każdy dialog to krótka scena pełna napięcia, humoru, zaskoczenia lub filozoficznej głębi. Bohaterowie są różnorodni: melancholijni, buntowniczy, romantyczni, sceptyczni, opiekuńczy, marzycielscy. Dzięki temu uczniowie uczą się rozpoznawać emocje, intencje, typy osobowości i relacje międzyludzkie w bezpiecznej, metaforycznej formie. Co zawiera zestaw? 24 dialogi — gotowe do redagowania, inscenizacji, rozbudowy i interpretacji 24 tytuły — metaforyczne, zabawne, refleksyjne — nadające każdemu tekstowi rytm i charakter Ilustracje — fantazyjne, emocjonalne sceny, które pobudzają wyobraźnię i zachę...

„Opowieść zaczyna się od końca” — materiał, który rozbudza wyobraźnię

Obraz
W świecie szkolnych opowiadań często zaczynamy od początku: bohater, miejsce, konflikt. Ale co się stanie, gdy uczniowie dostaną… zakończenie? Gdy tytuł już zdradza nastrój, a ilustracja podpowiada emocje, lecz cała reszta należy do nich? Materiał do redagowania opowiadań twórczych to prawdziwa perełka dla nauczycieli, którzy chcą połączyć kreatywność z strukturą. Uczniowie otrzymują trzy inspirujące elementy: tytuł, który budzi ciekawość, ilustrację, która działa na zmysły i emocje, zakończenie, które domaga się wyjaśnienia, drogi, sensu. To nie tylko ćwiczenie z pisania , lecz przede wszystkim zaproszenie do myślenia metaforycznego, budowania napięcia, odkrywania motywów i emocji. Uczniowie uczą się planowania, ale też zaskakiwania. Ich zadaniem jest stworzyć opowieść, która doprowadzi do podanego finału w sposób spójny, ale nieoczywisty. Dlaczego warto? Materiał rozwija umiejętność redagowania i świadomego budowania narracji. Wspiera emocjonalną ekspresję i interpretację wizualną. ...

Literacki Dzień Chłopaka

Obraz
Literacki Dzień Chłopaka był wyjątkowym wydarzeniem, które połączyło radość świętowania z głęboką refleksją nad postaciami znanymi z lektur szkolnych. W atmosferze życzliwości i twórczego zaangażowania uczniowie wzięli udział w zajęciach, podczas których ćwiczyli sztukę argumentowania, przypominali sobie treść utworów literackich i odkrywali emocje oraz wartości ukryte w sercach bohaterów. Rozmawialiśmy o tym, który bohater zasługuje na największe zaufanie, kto najlepiej rozumie wartość przyjaźni, a także czy warto być spontanicznym, uczciwym, odważnym czy wrażliwym.  Uczniowie tworzyli wypowiedzi argumentacyjne, porównywali postawy literackich chłopców, formułowali tezy i przekonywali do swoich racji, ucząc się jednocześnie szacunku dla różnych punktów widzenia. Nie zabrakło miejsca na śmiech, wzruszenie i osobiste refleksje. Wspólne rozmowy pokazały, że literatura nie tylko bawi, ale też pomaga zrozumieć siebie i innych. Uczniowie z entuzjazmem dzielili się własnymi przemyślenia...

Od tezy do refleksji- Tydzień z argumentowaniem

Obraz
W codziennej pracy nauczycielskiej często pytamy: Czy moi uczniowie potrafią powiedzieć, co myślą i dlaczego? W świecie pełnym emocji, opinii i szybkich reakcji, umiejętność argumentowania staje się czymś więcej niż tylko kompetencją językową. To narzędzie budowania relacji, rozumienia siebie i innych, a także kształtowania odwagi w wyrażaniu własnego zdania. Dlatego z pełnym przekonaniem polecam materiał, który w mojej klasie wywołał nie tylko dobre wypowiedzi, ale też głębokie rozmowy i refleksje: „Tydzień z argumentowaniem”. To nie jest zwykły zestaw ćwiczeń. To pięciodniowa podróż przez myślenie, rozmowę, empatię i… bajki. Każdy dzień to inny typ wypowiedzi, inna emocja, inny punkt widzenia. Uczniowie uczą się nie tylko formułować tezy i uzasadnienia, ale też słuchać, odpowiadać, rozumieć kontrargumenty i — co najważniejsze — dostrzegać wartość w różnicy zdań. Argumentowanie to nie tylko „mówienie mądrze”. To ćwiczenie uważności, empatii i odwagi. Przygotowany przeze mnie materiał...

Tydzień z opisem — jak rozbudzić wyobraźnię i głębię w uczniowskich tekstach?

Obraz
Opis to nie tylko ćwiczenie stylistyczne. To sposób patrzenia na świat, wyczuwania nastroju, budowania relacji między słowem a emocją. Właśnie dlatego stworzyłam cykl „Tydzień z opisem” — pięć dni, pięć typów opisu, pięć okazji do pisania, które naprawdę poruszą i zmotywują do pisania. Każdego dnia uczniowie mierzą się z innym wyzwaniem: 🟨 Opis miejsca — zmysłowy, nastrojowy, pełen światła i ciszy 🟩 Opis przedmiotu — z historią, funkcją i emocją 🟦 Opis postaci — subtelny, gestowy, pełen niedopowiedzeń 🟥 Opis sytuacji — napięcie, decyzja, zawieszenie 🟪 Opis przeżyć wewnętrznych — bez nazw uczuć, ale z ich pełną obecnością Każde zadanie zawiera rozbudowane polecenie, checklistę uczniowską, zadania językowe, refleksyjne i wnioskowanie. Uczniowie nie tylko piszą, ale przede wszystkim analizują, podkreślają, zaznaczają, dopisują. Polecam :) Jeśli moja twórczość, pomysły na zajęcia, materiały na lekcje  przypadły Ci do gustu, korzystasz z nich i zastanawiasz się, w jaki sposób wyraz...

„Pięć dni, pięć rozmów”- Tydzień z dialogiem w klasach V–VIII

Obraz
W szkolnej codzienności, pełnej zadań, emocji i nieustannego tempa, warto zatrzymać się na chwilę i zaprosić uczniów do rozmowy. Nie tej odpytywanej, nie tej ocenianej, ale prawdziwej, uważnej, budującej. Tydzień z dialogiem to idealna okazja, by stworzyć przestrzeń na słuchanie, wyrażanie siebie i wspólne szukanie sensu. Z myślą o klasach V–VIII przygotowałam zestaw materiałów, które pomogą przeprowadzić ten tydzień z lekkością, głębią i odrobiną magii. Każde zadanie zajmuje jedynie część lekcji — od 15 do 25 minut. Dzięki czemu można je łatwo wpleść w codzienny rytm nauczania. Co znajdziesz w zestawie? 🔹 Karty lekcji na 5 dni Każdy dzień to inny aspekt dialogu: od empatii, przez różnice zdań, aż po milczenie jako formę komunikacji. Karty zawierają krótkie wprowadzenie tematu, pytania refleksyjne, krótkie zadania do pracy indywidualnej i grupowej oraz ilustracje do interpretacji. 🔹 Miniatury literackie do czytania i pisania Krótkie teksty o spotkaniach, nieporozumieniach, gestach i...

20 historii, które rozbudzają wyobraźnię — gotowy materiał do twórczego pisania

Obraz
Są materiały, które nie tylko urozmaicają lekcję, ale otwierają drzwi do wyobraźni. Zestaw 20 gotowych historii (każda z pierwszym akapitem i rysunkiem ) to doskonałe narzędzie do ćwiczeń z kreatywnego pisania. Sprawdza się zarówno w klasach młodszych, jak i starszych, niezależnie od okazji. To nie są zwykłe opowiadania. To literackie zajawki — wstępy, które zostawiają uczniom przestrzeń na własne decyzje: Co się wydarzy dalej? Kim są bohaterowie? Jak zakończyć tę historię? Jak pracować z materiałem? Indywidualnie: każdy wybiera historię, która go porusza. W parach: na zmianę tworzą kolejne akapity. Grupowo: uczniowie rozwijają jedną historię na kilka sposobów. Porównawczo: różne zakończenia do tego samego początku. Refleksyjnie: które historie mówią coś ważnego o emocjach, decyzjach, dorastaniu? Materiał przeznaczony jest dla nauczycieli, którzy chcą, by twórcze pisanie było czymś więcej niż szkolnym ćwiczeniem oraz dla klas, które lubią myśleć nieszablonowo. Daje punkt wyjścia, ale t...

Między frazeologizmem a uśmiechem – język polski w Dniu Chłopaka

Obraz
Drodzy Nauczyciele, czy rozważacie, by Dzień Chłopaka stał się nie tylko okazją do życzeń, ale też inspirującą lekcją języka polskiego? To doskonały moment, by połączyć edukację z empatią, humor z refleksją, a gramatykę z opowieścią o wartościach. Z radością dzielę się zestawem kart pracy, które powstały z myślą o tym, by lekcje języka polskiego były nie tylko zgodne z podstawą programową, ale też pełne energii, emocji i zaangażowania uczniów. Przygotowałam 7 kart pracy, które mogą posłużyć do stacji zadaniowych, pracy indywidualnej, w parach lub zespołowej. Każda z nich została zaprojektowana tak, by: wspierać różne style uczenia się, umożliwiać różnicowanie poziomu trudności, pobudzać refleksję, kreatywność i uważność językową, integrować gramatykę, ortografię, literaturę i emocje, sprawdzić się zarówno w codziennej lekcji, jak i w okolicznościowym dniu tematycznym. Polecam :) Jeśli moja twórczość, pomysły na zajęcia, materiały na lekcje  przypadły Ci do gustu, korzystasz z nich ...

„Katarynka” stacje zadaniowe jako przestrzeń refleksji i wzruszeń

Obraz
Czy można sprawić, by klasyczna nowela Bolesława Prusa poruszyła uczniów nie tylko intelektualnie, ale i emocjonalnie? Czy da się stworzyć lekcję, która nie tylko analizuje tekst, ale też pozwala go przeżyć? Odpowiedź brzmi: Tak, jeśli sięgniemy po stacje zadaniowe. „Katarynka” to utwór subtelny, pełen kontrastów i czułych obserwacji. Choć krótka, kryje w sobie ogromny potencjał do rozmowy o samotności, empatii, przemianie wewnętrznej i sile drobnych gestów. Stacje zadaniowe pozwalają uczniom wejść w ten świat . Dlaczego warto? 🔸 Ruch i wybór — uczniowie poruszają się między stacjami, wybierając kolejność, tempo i sposób pracy. To buduje poczucie sprawczości i angażuje nawet tych, którzy zwykle pozostają w cieniu. 🔸 Wielowymiarowość lektury — każda stacja może dotykać innego aspektu, a dzięki temu uczniowie odkrywają, że tekst literacki to nie tylko „co autor miał na myśli”, ale też „co ja czuję i myślę”. 🔸 Integracja z innymi dziedzinami — „Katarynka” świetnie nadaje się do połącze...

Od lektury do refleksji – 8 uniwersalnych stacji zadaniowych lub kart pracy na lekcję z lekturą

Obraz
W pracy nauczyciela języka polskiego nieustannie szukamy sposobów, by literatura stała się dla uczniów czymś więcej niż tylko szkolnym obowiązkiem. Chcemy, by teksty poruszały, inspirowały, skłaniały do myślenia i rozmowy. Jednym z najbardziej skutecznych i elastycznych narzędzi, które pozwala osiągnąć ten cel, są stacje zadaniowe. Przygotowałam zestaw ośmiu kart pracy, które można wykorzystać do każdej lektury, niezależnie od epoki, gatunku czy poziomu klasy.  Każda stacja skupia się na innym aspekcie odbioru tekstu: emocjach, wartościach, decyzjach, refleksji, kreatywności. Dzięki temu uczniowie mają szansę spojrzeć na utwór z różnych perspektyw: psychologicznej, etycznej, artystycznej czy osobistej. Dlaczego warto? Uniwersalność – stacje są tak zaprojektowane, by pasowały zarówno do klasyki, jak i współczesnych tekstów. Elastyczność – można je wykorzystać w pracy indywidualnej, grupowej, w formie stacjonarnej lub cyfrowej. Głębia – zadania nie skupiają się na streszczeniu treści...

Jak rozwijać umiejętność streszczania tekstów nieliterackich? Propozycja materiału dla nauczycieli. Część 3

Obraz
  Streszczanie tekstów to kluczowa umiejętność, która rozwija zdolność analizy, logicznego myślenia i precyzyjnego formułowania myśli.  Aby ułatwić nauczycielom nauczanie tej kompetencji, przygotowałam zestaw materiałów zawierających 15 krótkich tekstów o różnorodnej tematyce wraz z zadaniami typu egzaminacyjnego. 15 tekstów+ 15 zadań W materiale znajdują się teksty dotyczące następujących tematów: Punktualność Muzyka- język emocji Dorastanie Zaufanie Punktualność Odmienność Podziękowanie Sukces Fotografowanie Delikatność Miłość do zwierząt Postrzeganie siebie Tęsknota za nieobecnymi Pokora Odpoczynek Teksty są krótkie, przystępne i angażujące, dzięki czemu dobrze nadają się do pracy na lekcji. Poruszają tematy bliskie młodzieży, co dodatkowo sprzyja głębszemu zrozumieniu treści oraz zaangażowaniu emocjonalnemu i intelektualnemu. Każdy tekst jest uzupełniony zadaniem w formie zdań do dokończenia, co pomaga uczniom skupić się na najważniejszych informacjach.  Taki format s...

Jak rozwijać umiejętność streszczania tekstów nieliterackich? Propozycja materiału dla nauczycieli. Część 2

Obraz
  Streszczanie tekstów to kluczowa umiejętność, która rozwija zdolność analizy, logicznego myślenia i precyzyjnego formułowania myśli.  Aby ułatwić nauczycielom nauczanie tej kompetencji, przygotowałam zestaw materiałów zawierających 15 krótkich tekstów o różnorodnej tematyce wraz z zadaniami typu egzaminacyjnego. 15 tekstów+ 15 zadań W materiale znajdują się teksty dotyczące następujących tematów: Przyjaźń Odpowiedzialność Serdeczność Emigracja W stronę szczytu górskiego Obowiązki domowe Dobre maniery Negatywne emocje Sen Zbieranie grzybów Zakupoholizm Mowa ciała Hipoterapia Zdrowe odżywianie Ambicja Teksty są krótkie, przystępne i angażujące, dzięki czemu dobrze nadają się do pracy na lekcji. Poruszają tematy bliskie młodzieży, co dodatkowo sprzyja głębszemu zrozumieniu treści oraz zaangażowaniu emocjonalnemu i intelektualnemu. Każdy tekst jest uzupełniony zadaniem w formie zdań do dokończenia, co pomaga uczniom skupić się na najważniejszych informacjach.  Taki format s...

Gdy bohater książki odpowiada na pytania – innowacja ,,Podcasty z bohaterami lektur szkolnych”

Obraz
Polecam innowację pedagogiczną, która tchnęła nowe życie w pracę z lekturą szkolną – „Podcasty z bohaterami lektur szkolnych”. To doskonały przykład, jak połączyć literaturę, nowoczesne technologie i wyobraźnię uczniów. Projekt polega na tworzeniu podcastów, w których uczniowie przeprowadzają wywiady z postaciami literackimi — stając się jednocześnie dziennikarzami i bohaterami lektur. To nie tylko ćwiczenie językowe, ale prawdziwa szkoła argumentacji, empatii i twórczego myślenia. Dlaczego warto wprowadzić ten projekt u siebie? Uczniowie aktywnie czytają i analizują treść lektury. Uczą się mówić i słuchać, planować i pracować w grupie. Tworzą coś własnego, co można opublikować i z czego są dumni. Łączą książki z codziennością, technologią i mediami, które są im bliskie. Nie trzeba drogiego sprzętu ani skomplikowanych narzędzi. Wystarczy mikrofon w telefonie i chęć na zmianę sposobu patrzenia na literaturę. Efekty zaskoczą całą społeczność szkolną. To jedna z tych innowacji, która nie ...

Innowacja ,,Słowa pod lupą" – czyli jak zaprzyjaźnić ucznia ze słownikiem

Obraz
Są takie momenty w pracy nauczyciela, kiedy widzisz, że coś naprawdę działa. Uczniowie nie tylko się uczą, ale chcą się uczyć. Tak właśnie jest z innowacją „Słowa pod lupą – świadome korzystanie ze słowników”, którą z ogromną przyjemnością polecam każdemu nauczycielowi języka polskiego (i nie tylko). Ten projekt powstał z myślą o tym, by rozwijać u uczniów świadomość językową, czyli umiejętność świadomego, poprawnego i celowego posługiwania się językiem. Brzmi górnolotnie? Być może. Ale wystarczy zobaczyć uczniów grających w quizy ze „Słownikiem wyrazów bliskoznacznych” albo redagujących własne teksty z użyciem „Słownika poprawnej polszczyzny”, by przekonać się, że to ma sens. Dzięki tej innowacji uczniowie nie tylko eliminują błędy językowe, ale zaczynają sami zauważać niuanse znaczeń, dobierać precyzyjne słowa, unikać powtórzeń – i co ważne, cieszyć się pracą z językiem. W świecie, gdzie króluje skrótowość i emotki, my – nauczyciele – mamy ogromną rolę do odegrania. Ta innowacja nie ...